FAQ
Fra den 1. juli 2024 har alle arbejdsgivere pligt til at registrere hver enkelte medarbejders daglige arbejdstid.
Pligten fremgår af arbejdstidsloven.
I Region Midtjylland er det besluttet, at den daglige arbejdstid på forhånd er registreret i systemerne. Derfor skal du kun registrere ændringer.
EU's arbejdstidsdirektiv indebærer, at:
- Medarbejderne maksimalt må arbejde gennemsnitligt 48 timer om ugen over en 4 måneders referenceperioden.
- Der skal gå mindst 11 timer fra man møder på arbejde, til man skal møde ind igen.
- Man har ret til minimum et ugentligt fridøgn
I overenskomsterne kan der være fastsat længere referenceperioder. For nogle medarbejdere er den op til 1 år.
Kravet om tidsregistrering ændrer ikke på arbejdstidsreglerne, men fastsætter alene registreringspligt.
Du skal registrere, hvis din daglige arbejdstid afviger fra den tid der allerede fremgår af systemet. Det kan f.eks. være hvis du går hjem tidligere eller bliver lidt længere.
Nej du skal alene registrere den samlede arbejdstid på dagen.
Region Midtjylland anvender flere forskellige systemer til registrering af arbejdstid.
For medarbejdere, der vagttilrettelægges
For medarbejdere der vagttilrettelægges forhåndsregistreres arbejdstiden i PDC plan.
Ændringer i den planlagte arbejdstid kan registreres på en af følgende måder:
- Medarbejderen noterer afvigelser til arbejdstiden på arbejdsplanen, som findes i en papirudgave på afdelingen.
- Medarbejderen skriver en besked i MinPlan med afvigelser til arbejdstiden.
- Medarbejderen laver registreringen i MinPlan med afvigelser til arbejdstiden ud fra de muligheder, som der er opsat på afdelingen, og øvrige afvigelser bliver skrevet i en besked. (Dette er under pilottest i Region Midtjylland.)
Vejledning til MinPlan findes her. Siden vil løbende blive udbygget.
MinPlan kan anvendes fra citrix på PC eller en app på tablet og smartphone.
For øvrige medarbejdere
For medarbejdere der ikke vagttilrettelægges forhåndsregistreres arbejdstiden i SD Arbejdstidsplaner.
Ændringer i den planlagte arbejdstid kan registreres på en af følgende måder:
- Medarbejderen laver registreringen på MedarbejderNET med afvigelser til arbejdstiden.
- Medarbejderen laver registreringen på MinLøn med afvigelser til arbejdstiden.
Vejledning til MedarbejderNET og MinLøn vil blive tilgængelig her. Siden er under opbygning.
MedarbejderNET kan anvendes fra citrix på PC og MinLøn kan anvendes fra en app på tablet og smartphone.
Der kan være enkelte afdelinger, som anvender andre systemer. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der skal registreres i forhold til EU projektmidler.
Ledelsen er forpligtet til at informere medarbejdere i egen afdeling om, hvilket system til registrering af afvigelser i arbejdstid, der skal anvendes.
Reglerne ændrer ikke på din overenskomst eller din kontrakt. Der er derfor ikke en udvidet ret til at få penge eller afspadsering.
Arbejdstid er den tid du bruger fra du møder og til du går hjem. Alle timer tæller med i forhold til arbejdstidsloven. Det adskiller sig fra overenskomsterne, hvor f.eks. ikke alle timer i en rådighedsvagt er løngivende.
Der er således forskel på, hvad der betragtes som arbejdstid jf. EU loven og hvilken tid du har ret til løn for jf. overenskomsterne.
Ja det skal du. Selvom du er ansat uden højeste tjenestetid, så gælder arbejdstidsreglerne stadig. For at sikre, at EU's arbejdstidsdirektiv ikke overskrides, skal du derfor tidsregistrere.
Enkelte kan dog være undtaget fra kravet om tidsregistrering. Er du undtaget så vil det fremgå af din ansættelseskontrakt eller et tillæg hertil.
Hvis du har flere ansættelser i Region Midtjylland så er det vigtigt, at du selv holder øje med at arbejdstidsreglerne overholdes. Dine ledere kan ikke se dine registreringer i det andet ansættelsesforhold - derfor skal du selv være opmærksom på at overholde reglerne.
Undtaget fra registreringspligten er:
- Medarbejdere, hvor arbejdstidens længde som følge af særlige træk ikke kan måles eller fastlægges, og som kan træffe selvstændige beslutninger bl.a. om hvornår og hvor meget de arbejder.
Det er altid en konkret vurdering, om en leder eller medarbejder er undtaget fra reglerne.
Er man undtaget fra kravet om tidsregistrering, så vil det fremgå af medarbejderens ansættelseskontrakt eller tillæg hertil.
De enkelte HR afdelinger har ansvaret for, sammen med ledelsen, at vurdere om en medarbejder er undtaget fra kravet om registrering af arbejdstid.
Til brug for vurderingen er der udarbejdet en Vejledning til vurdering, som der tages udgangspunkt i.
Tillæg til kontrakterne fremsendes i perioden fra ultimo juni og frem til 1. september 2024. Har du ikke senest på det tidspunkt modtaget et tillæg til din kontrakt, så er det fordi vi har vurderet, at du ikke er undtaget fra kravet om tidsregistrering.
Mener du, at du bør være undtaget, men har du ikke modtaget et tillæg til kontrakten, så skal du henvende dig til din lokale HR-afdeling.
Har du modtaget et tillæg til din ansættelseskontrakt, hvor det fremgår at du er undtaget fra kravet om tidsregistrering – og er du ikke enig i, at du er undtaget – så skal du kontakte din lokale HR afdeling på følgende mail:
- AUH: auh.hr.forhandling@rm.dk
- RH Horsens: he.hrindberetningafmedarbejder@rm.dk
- HE Midt: hr@midt.rm.dk
- RH Gødstrup: staben.hr@goedstrup.rm.dk
- Socialområdet: lps@stab.rm.dk
- RH Randers: hr@randers.rm.dk
- Psykiatri: BJOKRI@rm.dk
- Stabe, Fællesfunktioner, IT, Apotek og Præhospital: KoncernHRViborg@rm.dk
Hvis du er undtaget fra kravet om tidsregistrering, så er du heller ikke omfattet af arbejdstidslovens § 3 om pauser, § 4 om maksimal ugentlig arbejdstid og § 5 om natarbejde. Du er ligeledes ikke omfattet af hviletidsbekendtgørelsens § 3 om daglig hviletid og § 4 om ugentligt fridøgn.
Er du ansat i henhold til overenskomst for ambulanceuddannet personale, eller på en overenskomst indgået med Yngre Læger eller Foreningen af Speciallæger så er det muligt at aftale, at 48 timers kravet kan overskrides.
En sådan aftale kaldes opt-out.
Ønsker du at aftale det, så skal du udfylde en elektronisk blanket, hvor du samtykker til, at 48 timers kravet kan fraviges. Blanketten finder du på selvbetjeningsportalen.
Øvrige personalegrupper kan ikke samtykke til fravigelse af 48 timers kravet.
Oplysningerne gemmes i 5 år efter udløbet af den normperiode, der udgår grundlaget for beregningen af medarbejderens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid. Det gælder også selvom medarbejderen er fratrådt.
Det bør fremover fremgå af stillingsopslaget, såfremt det vurderes at stillingen er undtaget fra kravet om tidsregistrering. Samtidig skal det fremgå af ansættelsesbrevet.
Medarbejderne opfordres til at være opmærksomme på, at arbejdstidsreglerne overholdes og gå i dialog med deres leder, såfremt der opleves uhensigtsmæssigheder eller bekymringer i forhold til overholdelse af arbejdstidslovens bestemmelser om hviletid, fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid.
Formålet med registreringerne er at overholde forpligtelserne i henhold til arbejdstidsloven.
Registreringerne sker således ikke med henblik på at føre kontrol med medarbejderne.
Hvis en leder konkret får mistanke om, at en medarbejder ikke arbejder det aftalte timer kan registreringerne dog anvendes i en eventuel personalejuridiske håndtering af medarbejderen.
Hvis du deltager i rådighedsvagt på tjenestestedet, skal det fulde tidsrum registreres som arbejdstid, uanset hvor meget effektiv arbejdstid, der faktisk er i rådighedsvagten.
Hvis du deltager i rådighedsvagt fra hjemmet, er det alene den effektive arbejdstid, der faktisk præsteres i rådighedsvagten, der skal registreres. Det gælder uanset hvor mange arbejdstimer der er planlagt med.