Sådan forholder du dig
Du arbejder med mennesker. Så du kan møde patienter, borgere og pårørende, som kan være i krise, har store følelser eller udadreagerende adfærd. Det stiller krav til at, du kan:
- Sætte dig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller måske udadreagerende adfærd.
- Håndtere eller skjule dine tanker eller følelser.
- Tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, du arbejder med.
Selv om du mestrer dette, kan du blive udsat for fysisk eller psykisk vold, trusler, chikane eller traumatiske hændelser relateret til dit arbejde. Som arbejdsplads er vi forpligtiget til at kortlægge, forebygge og håndtere arbejdsrelateret fysisk og psykisk vold – så du som ansat ikke står alene med udfordringen.
Materiale til arbejdsmiljøgrupperne
Vil du vide mere
Arbejdstilsynet: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
Arbejdet skal i alle led planlægges, tilrettelægges og udføres således, at påvirkningerne i det psykiske arbejdsmiljø både ud fra en enkeltvis og samlet vurdering er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige på kort og lang sigt. Læs mere i bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø for at blive klogere på hvad vi som arbejdsplads skal arbejde med på dette område.
Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
BFA: Forebyg og håndtér voldsomme episoder
BFA har udviklet 6 guider I kan bruge til at komme i gang med arbejdet med at forebygge og håndtere voldsomme episoder. Er I allerede godt i gang, kan guiderne bruges som inspiration til og gennemgang af det I allerede gør. I kan desuden læse om definitioner af vold, rollen som AMR og leder ind i emnet.
Forebyg og håndtér voldsomme episoder
Vold som udtryksform: Undgå voldsomme episoder – Frem trivsel og tryghed (Pædagog)
Som pædagog kan du komme til at opleve konflikter og voldsomme episoder med de borgere, du er
ansat til at hjælpe. I dette undervisningsmateriale finder du viden, metoder og tilgange, der klæder dig og dine kommende
kolleger på til – sammen med borgeren – at forebygge konflikter og skabe trivsel og tryghed på jeres arbejdsplads.
Undgå voldsomme episoder – Frem trivsel og tryghed (Pædagog)
Vold som udtryksform: Undgå voldsomme episoder – Frem trivsel og tryghed (Sygeplejerske – Somatik)
Som sygeplejerske kan du komme til at opleve konflikter og voldsomme episoder med de borgere, du er ansat til at hjælpe.
I dette undervisningsmateriale finder du viden, metoder og tilgange, der klæder dig og dine kommende kolleger på til – sammen
med borgeren – at forebygge konflikter og skabe trivsel og tryghed på jeres arbejdsplads.
Undgå voldsomme episoder – Frem trivsel og tryghed (Sygeplejerske – Somatik)
Prøvehandling: ”Kollegial samling” – en god afrunding af dagen
Afgrænset tid sidst på arbejdsdagen, hvor medarbejderne få tid og rum til at sætte ord på deres tanker og følelser om dagens arbejde. Tiltaget skal forebygge sygemeldinger, stress, psykisk slitage og forråelse over tid ved, at medarbejderne ikke "tager arbejdet med hjem". Teamet vurderer sammen om der er behov for opfølgning/debriefing/VTCT- og eller ulykkesregistrering. Medarbejderne får træning i at tale om det, der ellers ville være usagt eller svært, hvormed den psykologisk tryghed øges. Tiltaget skal prioriteres af ledelsen for at kunne fungere i praksis
Spørg fx hinanden:
- Hvad er lykkedes i dit arbejde i dag
- Er der noget fra arbejdet i dag, der fylder?
- Hvilke tanker/følelser går du hjem med?
- Bør du få en defusing på et andet tidspunkt?
- Bør du udfylde en VTCT eller en ulykkesanmeldelse?
IGLO – fælles ansvar for arbejdsmiljø og trivsel
IGLO handler om, at det er et fælles ansvar for hele arbejdspladsen at forbedre, forebygge og udvikle sikkerhedskulturen og trivslen på arbejdspladsen. IGLO illustrerer de 4 niveauer i organisationen og deres muligheder for at bidrage til forbedre, forebygge og udvikle arbejdsmiljøet og trivslen. IGLO står for:
- I – Individ: Den enkelte kan tage ansvar for egen trivsel og bidrage positivt til fællesskabet.
- G – Gruppe: Kollegagruppen kan støtte hinanden, skabe åben dialog og samarbejde om løsninger.
- L – Leder: Lederen kan skabe rammer for trivsel gennem tydelig kommunikation, støtte og prioritering.
- O – Organisation: Organisationen kan sikre gode strukturer, politikker og en kultur, der fremmer trivsel.
IGLO-modellen illustrerer, at trivsel og et godt arbejdsmiljø skabes i fællesskab – på tværs af hele arbejdspladsen.


