Til dig, der ikke har arbejdet med simulation før
Se en beskrivelse af de forskellige simulationstyper, og hvordan du kommer i gang.
Hvad er simulation?:
Simulation er, når vi skaber et scenarie, der imiterer virkeligheden ud fra klinisk praksis.
Formålet er at skabe et trygt rum for læring, der ligner virkeligheden mest muligt, men hvor du som sundhedsprofessionel kan øve dig helt uden risiko for at skade patienten.
Simulation er en træningsform, der kan designes og tilrettelægges, så den passer til stort set alle områder, hvor du som sundhedsprofessionel skal besidde særlige kompetencer og/eller samarbejde.
Træningsmæssigt opdeles simulation ofte i hhv. teknisk simulation og teambaseret simulation.
Teknisk simulation
Her er tale om træning af tekniske færdigheder og kliniske procedurer, eksempelvis kirurgiske færdigheder. Træningen sker ved brug af:
- fantomer
- mere eller mindre avancerede simulatorer
- dyr, fx grise, eller kadaver
Som eksempler på aktuelle træningstilbud i MidtSim inden for teknisk simulation kan nævnes hoftefrakturkirurgi, gastroskopi, cystoskopi, laparoskopi, åben kirurgi og transvaginal ultralydsscanning.
Se mere under Teknisk simulation, hvor du også finder kontaktinfo, hvis du har spørgsmål.
Teambaseret simulation
Sundhedsprofessionelles kompetencer inden for kommunikation, teamwork og ledelse har betydning for både samarbejde og patientsikkerhed.
Træning af følgende kompetencer, som også understøtter de tekniske færdigheder, er derfor vigtige:
- Kognitive kompetencer (situationsbevidsthed og beslutningstagning)
- Sociale kompetencer (kommunikation, ledelse og samarbejde)
- Personlige kompetencer
De kognitive færdigheder kan trænes på individ- eller teamniveau ved fx casebaseret træning.
De sociale færdigheder kan trænes ved både caseundervisning og scenariebaseret simulation.
Træningen foregår i teams omkring enten en simuleret patient, en mannequin, omkring en sygehistorie eller et scenarie.
En af MidtSims kerneopgaver er at understøtte teamtræning i klinisk praksis.
Vi udbyder derfor både basisuddannelse for simulatorinstruktører samt forskellige tilbud til erfarne simulatorinstruktører. Læs mere under Simulatorinstruktør.
Derudover tilbyder vi hjælp og rådgivning vedrørende teamtræning til alle afdelinger i Region Midtjylland.
Et par eksempler på scenariebaseret teamtræning kan være:
- Tværprofessionelle akutkald
- Way-finding i nye lokaler
- Træning af fælles beslutningstagen med sårbare patienter
- Teamtræning for nyansatte
- Træning af lederskab og følgeskab i en akut situation
- Tværfaglig kommunikation
Er der noget, du eller din afdeling gerne vil være bedre til?
Det kan fx være træning af en given procedure; dvs. færdighedstræning, eller træning af specifikke scenarier.
Nedenstående er alle eksempler, som med fordel kan håndteres ved hjælp af simulation:
- ønsket om at kunne øve en procedure, før den skal udføres på en patient
- en situation/opgave, hvor personalet ikke føler sig helt trygge
- et område, hvor du/I har observeret mange UTH'er
- en akut behandling, der udføres sjældent
- en situation, du/I ved, kan opleves kaotisk
- oplæring af nyt personale
Når du eller din afdeling har identificeret et træningsbehov eller –ønske, vil næste step være at kontakte MidtSim for en afklaring af, hvilke muligheder for relevant simulationsbaseret træning, der allerede findes, eller om der skal skræddersys et tilbud for at dække netop dit/jeres behov.
Hvem skal du kontakt i MidtSim?
For at lette din vej ind til os mest muligt, er der forskellige indgange afhængig af, hvad du søger:
Interesseret i at høre mere om teambaseret simulation?
Kontakt vores kollegaer i TeamSim, som arbejder med teambaseret simulation:
- Projektsygeplejerske Magnus Bie, + 45 2499 7806, magbie@rm.dk.
- Udviklingssygeplejerske Neel Toxvig, +45 2043 5572, toxvig@rm.dk.
- Projektsygeplejerske Mette Gjødvad Høy, +45 4022 6884, hoy@rm.dk.
Du kan læse mere om teambaseret simulation under Simulatorinstruktør.
Interesseret i at høre mere om teknisk simulation?
Kontakt vores kollegaer i TekSim, som arbejder med teknisk simulation:
- Udviklingssygeplejerske Ejvind Andersen, +45 2494 7169, andersen@rm.dk.
- Forskningsleder, lektor Rune Dall Jensen, +45 2552 2652, dall@rm.dk.
Du kan læse mere om teknisk simulation under Teknisk simulation.
Interesseret i at låne/leje udstyr eller lokaler til simulation?
Kontakt koordinator Lotte Helmersen på +45 3011 9445 eller lotte.helmersen@rm.dk.
Du kan læse mere om vores udstyr og lokaler under Udstyr, faciliteter og kursuslogistik.
Gevinsterne ved og gode erfaringer med brug af simulation
Ved at skabe et trygt læringsrum, hvor der kan trænes uden risiko for patienter, kan simulation bidrage til at højne patientsikkerheden og kvaliteten i patientbehandlingen.
Nedenfor listes nogle af de mange fordele, du som sundhedsprofessionel og din afdeling kan høste ved at implementere simulation, idet simulationsbaseret træning kan bidrage til:
- Opnåelse af basale kompetencer før mødet med patienten.
- Bedre fastholdelse af kompetencer.
- Større selvtillid i forhold til egne færdigheder.
- Øget evne til kritisk tænkning og refleksion.
- Accelereret og stejlere læringskurve hos den enkelte, hvilket kan resultere i frigivelse af speciallægetid og øget produktivitet i afdelingerne.
- Tryghed blandt personalet når de står overfor nye eller ændrede opgaver (fx nye arbejdsgange eller retningslinjer, nyt job, flytning, ændrede arbejdsforhold, nye patientgrupper, etc.).
- Tværfaglig forståelse, kompetenceudvikling og fastholdelse af personale.
- Organisatorisk læring og herved optimering af arbejdsgange og afdækning af latente sikkerhedstrusler for både personale og patienter.
- Minimering af misforståelser, fordi mono- eller tværprofessionelle teams får et fælles sprog ved at træne kommunikative værktøjer som fx ABCDE, closed-loop eller ISBAR.
- Minimering af UTH, fordi sundhedsprofessionelle får lov at træne behandlingsregimer
/retningslinjer i et trygt læringsmiljø med fokus på læring. - Forbedring af afdelingens feedback-kultur og herved bidrage til et godt arbejdsmiljø.
- Forbedret samarbejde og kommunikation og dermed medvirke til øget psykologisk sikkerhed for personalet.
Her er en historie fra det virkelige liv om, hvordan simulation blev implementeret på en operationsgang …
Klokken er 15:15, og kirurgen har netop forladt OP-stuen, hvor dagens sidste patient har fået fjernet et modermærke i lokalbedøvelse.
Indgrebet tog ca. 15 minutter, og OP-sygeplejersken er ved at afslutte patienten.
Sygeplejersken er erfaren, med flere års erfaring inden for specialet, men hun er lidt bekymret. Hun forsøger at berolige sig selv ved at småsnakke med patienten, men samtidig arbejder hendes hjerne på højtryk og scanner hele tiden patienten for fysiologiske værdier.
Hun lytter og spejder efter sin kollega, som er ude med instrumenter, og håber, at hun snart er tilbage.
Sygeplejersken ved, at patienten endnu kan reagere på lokalbedøvelsen og i værste fald gå i anafylaktisk chok.
Det gør hende nervøs, fordi hun er usikker på, hvad hun skal gøre, hvis det sker. Normalt ville hun bare tilkalde anæstesien. Det er altid dem, der håndterer det akutte her i afdelingen.
Som operationssygeplejerske plejer hun at trække sig, når det sker.
Men lige nu, på denne stue, har hun og hendes kollega det primære ansvar for patienten. Hun forsøger at genkalde sig retningslinjen for behandling af anafylaksi og hvilket nummer, hun skal ringe til for at få hjælp.
Mon hendes kollega har prøvet det før?
Dette er en virkelig hændelse, som førte til, at sygeplejersken fik implementeret monofaglige simulations-scenarier for sine sygeplejekollegaer. Hendes egen oplevelse af usikkerhed blev til en dedikeret plan om at gøre alt personalet i afdelingen trygt og kompetent til at håndtere en akut situation. Alle sygeplejersker blev undervist i ABCDE-algoritmen, og scenarierne styrkede sygeplejerskernes tro på deres egne kompetencer, indtil hjælpen kunne komme. Resultatet af simulationerne blev et stort fælles engagement om at sikre et trygt arbejdsmiljø, samt en forståelse for, at alle kan bidrage til opgaveløsningen i akutte situationer, uanset profession.
Til dig, der har erfaring med simulation
Arbejder du allerede med simulation, men savner inspiration, udvikling, udstyr, lokaler eller hjælp til fx implementering af simulationsbaseret træning i din afdeling, så har vi samlet en række input til dig nedenfor.
Der kan opstå mange spørgsmål, når du som nyuddannet simulatorinstruktør skal i gang med simulation på din egen afdeling.
Nogle bliver i tvivl om, hvordan de får deres kollegaer med på idéen om at deltage i simulerede scenarier. Andre har brug for feedback på det scenarie, de har skrevet, eller den undervisning, de har planlagt.
Nogle kan også have brug for hjælp til at afvikle simulation de første par gange og få feedback fra erfarne instruktører. Derudover kan der være brug for rådgivning i forhold til organisering, læringsmål eller noget helt andet.
Uanset hvilke udfordringer du møder, står vi her i MidtSim klar til at hjælpe og rådgive vores nyuddannede instruktører.
Kontakt
Du er meget velkommen til at kontakte os:
- Projektsygeplejerske Magnus Bie, + 45 2499 7806, magbie@rm.dk.
- Udviklingssygeplejerske Neel Toxvig, +45 2043 5572, neel.toxvig@rm.dk.
- Projektsygeplejerske Mette Gjødvad Høy, +45 4022 6884, mette.hoy@rm.dk.
Arbejdet med simulation kræver konstante tilpasninger, og hvert scenarie eller undervisning kan have sine egne udfordringer. Instruktørens evner til at understøtte refleksioner med udgangspunkt i patientsikkerhed er en essentiel, men kompleks opgave. Det kræver særlige pædagogiske færdigheder og evnen til at etablere et psykologisk sikkert rum for læring blandt deltagerne.
Du kan som erfaren simulatorinstruktør derfor opleve at stå i situationer, hvor du føler, at du mangler kompetencer for at kunne udvikle deltagernes læringsproces og evne til refleksion.
I MidtSim tilbyder vi derfor både skræddersyede simulationsbaserede kurser, samt en fælles uddannelsesdag for erfarne instruktører.
Den årlige intermediære uddannelsesdag ligger traditionen tro i december. Du finder en detaljeret beskrivelse af dagen i Plan2Learn, hvor du også tilmelder dig.
Hvis I er en gruppe af instruktører, som ønsker at lave noget målrettet i netop jeres afdeling, så læs videre under Jeg har brug for et skræddersyet simulationsbaseret kursus.
Kontakt
Ønsker du yderligere information, er du meget velkommen til at kontakte os:
- Projektsygeplejerske Magnus Bie, + 45 2499 7806, magbie@rm.dk.
- Udviklingssygeplejerske Neel Toxvig, +45 2043 5572, neel.toxvig@rm.dk.
- Projektsygeplejerske Mette Gjødvad Høy, +45 4022 6884, mette.hoy@rm.dk.
Hvis du eller din afdeling har brug for et skræddersyet simulationsbaseret kursus, træningsforløb eller fx en workshop, så tag endelig fat i os for at høre nærmere.
Retter behovet/ønsket sig mod teambaseret simulation?
Kontakt vores kollegaer i TeamSim, som arbejder med teambaseret simulation:
- Projektsygeplejerske Magnus Bie, + 45 2499 7806, magbie@rm.dk.
- Udviklingssygeplejerske Neel Toxvig, +45 2043 5572, neel.toxvig@rm.dk.
- Projektsygeplejerske Mette Gjødvad Høy, +45 4022 6884, mette.hoy@rm.dk.
Retter behovet/ønsket sig mod teknisk simulation?
Kontakt vores kollegaer i TekSim, som arbejder med teknisk simulation:
- Udviklingssygeplejerske Ejvind Andersen, +45 2494 7169, ejvind.andersen@rm.dk.
- Forskningsleder, lektor Rune Dall Jensen, +45 2552 2652, rune.dall@rm.dk.
Har du et generelt spørgsmål eller en forespørgsel vedrørende simulationsbaseret træning?
Kontakt koordinator Lotte Helmersen på +45 3011 9445 eller lotte.helmersen@rm.dk. eller send os en mail på kontakt.midtsim@rm.dk.
Hvis du har brug for at låne eller leje noget udstyr og / eller lokaler til din simulationsbaserede træning, så tag endelig fat i os.
Du finder mere information om mulighederne, og hvem du kan kontakte, under Udstyr, faciliteter og kursuslogistik.
Jeg underviser i teambaseret simulation
Savner du sparring ift. din rolle som underviser i teambaseret simulation, så er du velkommen til at kontakte:
- Projektsygeplejerske Magnus Bie, + 45 2499 7806, magbie@rm.dk.
- Udviklingssygeplejerske Neel Toxvig, +45 2043 5572, neel.toxvig@rm.dk.
- Projektsygeplejerske Mette Gjødvad Høy, +45 4022 6884, mette.hoy@rm.dk.
Jeg underviser i teknisk simulation
Savner du sparring ift. din rolle som underviser i teknisk simulation, så er du velkommen til at kontakte forskningsleder og lektor Rune Dall Jensen, +45 2552 2652, rune.dall@rm.dk.
Overvejer du at koble forskning på den simulation, du bedriver? Og ønsker du sparring i forbindelse hermed? Så er du velkommen til at kontakte forskningsleder, lektor og Ph.d. Rune Dall Jensen, +45 2552 2652, rune.dall@rm.dk.