Hvem kan vælge bruttolønsordninger?
Det er en forudsætning, at du er månedslønnet og enten fast ansat eller midlertidigt ansat i minimum 12 måneder fra 1. januar.
Bruttolønsordningerne træder i kraft 1. januar. Løntrækket for de ordninger, du vælger, træder i kraft med januarlønnen.
Hvis det er muligt, kan du overtage bruttolønsordningerne vedr. avis og bredbånd på private vilkår og til de priser, der er gældende på markedet.
Koncern HR opsiger dit abonnement, og du kan herefter selv tage kontakt til leverandøren.
Nej. På grund af skattereglerne er det kun muligt at vælge ordninger i den almindelige valgperiode én gang om året.
Ja - hvis du har et privat abonnement i dag, kan du godt overføre det til en bruttolønsordning. Du bestiller blot i Flexvalg, når du har modtaget bestillingsmailen.
For en sikkerheds skyld anbefaler vi, at du selv tager kontakt til leverandøren og informerer om, at dit abonnement pr. 1. januar bliver en bruttolønsordning. Husk, også at opsige eventuel BSaftale (Betalingsservice).
Ja - hvis du har en privat forbindelse i dag, kan du godt overføre det til en bruttolønsordning. Du bestiller blot i Flexvalg, når du har modtaget bestillingsmailen.
For en sikkerheds skyld anbefaler vi, at du selv tager kontakt til leverandøren og informerer om, at din forbindelse pr. 1. januar bliver en bruttolønsordning. Husk, også at opsige eventuel BSaftale (Betalingsservice).
På grund af skattereglerne bliver du trukket i løn, selv om et produkt ikke bliver leveret til tiden. Skattereglerne forhindrer også, at du kan blive kompenseret af Region Midtjylland eller leverandøren. Det er tilfældet, hvis du eksempelvis ikke modtager din avis eller hvis din bredbåndsforbindelse er ude af drift mv.
Vi gør naturligvis alt, hvad vi kan, for at der ikke opstår leveringsproblemer.
Du kan ikke vælge andre goder, end dem der er vist på bestillingssiden. Valget af goder er udtaget på baggrund af såvel praktiske som lovmæssige grunde.
Hvis bestillingssiden stadig er åben, kan du selv slette ordren og lægge en ny ind. Efter bestillingsfristen medio oktober, modtager leverandørerne ordrerne og bestillingssiden lukkes.
Hvis bestillingssiden er lukket, kan du kontakte Koncern HR på bruttoloen@rm.dk
Pr. 1. januar starter bindingsperioden, og det vil derfor være for sent at fortryde sit valg.
Nej – ikke helt, men det afviger ikke meget, med mindre du betaler topskat.
Bemærk at alle er registreret med en fiktiv månedsløn på 25.000 kr. i FlexValg, og at beregning af den skattemæssige fordel ved en bruttolønsordning derfor sker ud fra, at man ikke betaler topskat. Hvis du betaler topskat og ønsker en mere præcis skatteberegning i FlexValg kan du rette din månedsløn i fanebladet 'Brugercenter' og herefter fanebladet 'Løn og Skat'.
Tidligere blev alle registreret med deres faktiske bruttoløn i FlexValg. For at undgå at videregive denne oplysning, registreres alle nu med en fiktiv månedsløn på 25.000 kr. Hvis du betaler topskat, og ønsker en mere præcis beregning af den skattemæssige fordel, kan du rette din månedsløn i fanebladet 'Brugercenter' og herefter fanebladet 'Løn og Skat'.
Ja - Region Midtjylland og Atea har en databehandleraftale.
Goderne, der bestilles i bestillingsrunden i september/oktober, gælder fra den 1. januar. Atea sender bestillingerne til leverandørerne efter bestillingsfristen medio oktober, og du modtager en endelig ordrebekræftelse fra enten den avis, eller bredbåndsleverandør, som du har bestilt.
På grund af skattereglerne påvirker prisændringer ikke dit lønfradrag – hverken i opadgående eller nedadgående retning.
Den årspris som vi har modtaget fra leverandørerne er gældende hele året, og vil ikke ændre sig.
Ja. Hvis du har avis eller bredbånd som bruttolønsordning, og du ønsker at fortsætte med abonnementet til næste år, skal du huske at genbestille i Flexvalg.
Der er desværre ikke en funktion, hvor du nemt kan bestille nuværende bruttolønsordning. derfor skal genbestilling foregå på samme måde som en ny bestilling.
Det er også muligt at ændre avisabonnement, bredbåndsleverandør og/eller -hastighed, hvis dette ønskes.
Her bestiller du blot, hvad du ønsker. Og tidligere abonnement opsiges automatisk.
Bestilling af bruttolønsordning sker i en årlig bestillingsrunde, som hvert år kører i september og oktober – og hvor alle bruttolønsordningerne gælder fra den 1. januar året efter.
For at være berettiget til at bestille bruttolønsordninger, skal du være månedslønnet og fastsansat/midlertidig ansat hele efterfølgende år – fra 1. januar til og med 31. december.
Hvis du ikke er det, kan det være derfor, at du ikke kan tilbydes en bruttolønsordning.
Hvis det allerede nu er registreret i lønsystemet, at din ansættelse ophører i løbet af næste år (fratrædelse, pension/efterløn, orlov uden løn, tidsbegrænset ansættelse og lignende), kan du ikke tilbydes bruttolønsordninger.
Midlertidigt ansat
- Hvis du er ansat i en midlertidig stilling, som udløber i løbet af næste år – kan du ikke få tilbudt bruttolønsordninger.
- Hvis du er ansat i en midlertidig stilling – for eksempel en uddannelsesstilling eller en elevstilling, og din uddannelse ophører i løbet af næste år – kan du ikke få tilbudt bruttolønsordninger.
- Hvis du er ansat i en midlertidig stilling – for eksempel en uddannelsesstilling eller en elevstilling, og du allerede på nuværende tidspunkt har aftale om fast ansættelse i Region Midtjylland umiddelbart efter afslutningen af din uddannelse, kan du muligvis tilbydes bruttolønsordninger.
- Hvis du er ansat i en uddannelsesstilling, og du i løbet af næste år skal flytte til et andet arbejdssted indenfor Region Midtjylland, kan du sikkert tilbydes bruttolønsordninger.
- Hvis du er ansat i en uddannelsesstilling, og du i løbet af næste år skal flytte til et andet arbejdssted udenfor Region Midtjylland, kan du ikke tilbydes bruttolønsordninger.
Hvis du mener, at du har ret til at vælge bruttolønsordning, kan du kontakte Koncern HR på bruttoloen@rm.dk.
Det kan f.eks. være;
- Hvis du er ansat efter august i indeværende år
De data, som er afgørende for, om du får en mail og i givet fald hvilken, er dannet fra lønsystemet i slutningen af august. Hvis du er ansat efter august, har dine oplysninger ikke været registreret i lønsystemet da vi indhentede data til bruttolønsrunden. Hvis du er ansat efter august i indeværende, og gerne vil have mailen vedr. bestilling af bruttolønsgoder, kan du skrive til Koncern HR på bruttoloen@rm.dk - Mailen er sendt til din regionsmail Hvis du ikke har en regionsmailadresse eller ikke kender dem, men gerne vil benytte din private mailadresse, kan du sende din mail til bruttoloen@rm.dk.
- Hvis du er på timeløn kan du ikke tilbydes en bruttolønsordning, og får derfor ikke nogen informationsmail.
Nej. Alle parkeringslicenser genbestilles automatisk til dem, som er berettiget til at få bruttolønsordning året efter.
Derfor skal du KUN give besked, hvis du IKKE ønsker at fortsætte med parkeringslicens til næste år.
Hvis du får mail om, at du ikke er berettiget, genbestilles din parkeringslicens som udgangspunkt ikke.
Er du uenig, at du ikke er berettiget, er du velkommen til at skrive til bruttoloen@rm.dk.