Forebyggelse af ulykker

En arbejdsulykke er en fysisk eller psykisk skade som følge af en pludselig hændelse eller en påvirkning af kortere varighed (5 dage). Ulykker er ikke hændelige uheld. Der er altid en årsag og de kan altid forebygges.

Den bedste forebyggelse opnås ved at arbejde langsigtet og systematisk. Dette gøres ved at komme arbejdsulykkerne i forløbet, vurderer risici, opbygge en stærk sikkerhedskultur, analysere ulykker og nærved-ulykker. 

Materiale til arbejdsmiljøgrupperne

Vil du vide mere

Arbejdsmiljøgennemgang og -rundering

kan anvendes til forebyggelse af ulykker. Arbejdsmiljøgennemgang eller -rundering foretages fysisk på arbejdspladsen. Det kan være relevant at bytte med en anden arbejdsmiljøgruppe, så man udfører en arbejdsmiljøgennemgang eller –rundering for hinanden. Det kan give andre perspektiver på ulykkesrisici.

Introduktion til arbejdsmiljøgennemgange

Risikovurdering

Ifølge Arbejdsmiljøloven skal arbejdsmiljøgruppen lave en risikovurdering INDEN der skal bygges om, bygges nyt, tages nye lokaler i brug, indføres nye arbejdsprocesser, nye arbejdsgange, nye maskiner, nye produkter m.v.

Risikovurdering kan både bruges både proaktivt og reaktivt. Idéen er at kortlægge og fjerne eller reducere de risikofaktorer, man kender eller finder.

Risikovurdering

3-meter reglen

3-meter reglen er en metode der anvendes i Region Midtjylland i arbejdet med den gode sikkerhedskultur. 3-meter reglen er en holdsport, hvor både individet, gruppen, ledelsen og organisationen har et fælles ansvar for at sikre at:

  • ingen kommer til skade.
  • tage ansvar for at gøre opmærksom på og handle på det der ikke fungerer godt – både fysiske og psykiske forhold arbejdsmiljøet er et fælles ansvar.
  • alle har et medansvar for at forbedre eget og andres arbejdsmiljø

3-meter reglen

Nyansatte

Risikoen for at blive udsat for en arbejdsulykke er mange gange større, når man er nyansat. Nyansat betyder ikke nødvendigvis nyuddannet eller uerfaren, men bruges om alle ansatte, der skifter jobfunktion eller afdeling. Det er altså også erfarne medarbejdere.

Det er derfor vigtigt med en grundig introduktion, instruktion og oplæring af nyansatte, vikarer, elever og studerende. Det er arbejdsgivernes ansvar at sørge for at dette gennemføres.

Der skal være retningslinjer for introduktion, oplæring og instruktion samt lovpligtige uddannelser på arbejdspladsen.

IGLO – fælles ansvar for arbejdsmiljø og trivsel

IGLO handler om, at det er et fælles ansvar for hele arbejdspladsen at forbedre, forebygge og udvikle sikkerhedskulturen og trivslen på arbejdspladsen. IGLO illustrerer de 4 niveauer i organisationen og deres muligheder for at bidrage til forbedre, forebygge og udvikle arbejdsmiljøet og trivslen. IGLO står for:

  • I – Individ: Den enkelte kan tage ansvar for egen trivsel og bidrage positivt til fællesskabet.
  • G – Gruppe: Kollegagruppen kan støtte hinanden, skabe åben dialog og samarbejde om løsninger.
  • L – Leder: Lederen kan skabe rammer for trivsel gennem tydelig kommunikation, støtte og prioritering.
  • O – Organisation: Organisationen kan sikre gode strukturer, politikker og en kultur, der fremmer trivsel.

IGLO-modellen illustrerer, at trivsel og et godt arbejdsmiljø skabes i fællesskab – på tværs af hele arbejdspladsen.